arbeidsbemiddeling

Arbeidsbemiddeling

Er is sprake van een arbeidsconflict als medewerkers en management het niet eens kunnen worden over de arbeidsvoorwaarden. Er kan een bemiddelaar, een onpartijdige professional, worden ingehuurd om te helpen bij het onderhandelen over het geschil en het bereiken van een compromis. De bemiddelaar kan een verscheidenheid aan technieken gebruiken om samenwerking aan te moedigen en het geschil in de richting van een oplossing te brengen, waaronder het verlagen van de verwachtingen, het wijzen op de gevolgen van het niet oplossen van het geschil, het stellen van prioriteiten, het focussen op problemen in plaats van op persoonlijkheden, het voorstellen van compromissen en het faciliteren van een ‘win-situatie’. overwinning” resolutie.

Historisch gezien is het bemiddelingsproces effectiever geweest dan arbitrage en procesvoering bij het oplossen van geschillen (Wall JA, Dunne TC). Het bemiddelingsproces kan echter ineffectief zijn als het wordt gebruikt door werkgevers die collectieve onderhandelingen niet erkennen of eraan deelnemen, en als het niet gebaseerd is op een onderling overeengekomen raamwerk arbeidsmediators. In deze gevallen moet de bemiddelaar mogelijk het geschil opnieuw formuleren en een nieuwe context voor discussie bieden.

Daarnaast kan ook de wijze van benoeming van medewerkers in interne bemiddelingscommissies van invloed zijn op de procedurele voorkeur. Wanneer leden van het EMC worden gekozen door werknemers of vakbonden in plaats van door bedrijfsmanagers, geven werknemers de voorkeur aan deze procedure omdat ze van mening zijn dat het EMC arbeidsgeschillen neutraler en onafhankelijker kan oplossen dan LAC's of rechtbanken.

Klik hier voor meer waardevolle informatie: https://mediator-dordrecht.nl/